Znajomość co najmniej jednego języka obcego to już od dłuższego czasu nie tylko mile widziany atut, ale konieczność. Jak wynika z ofert na popularnych portalach dla osób szukających zatrudnienia, pracodawcy coraz częściej oczekują od kandydatów znajomości co najmniej jednego języka obcego. Zobaczmy zatem, jak umiejętności komunikowania się w językach obcych wpływają na szanse na rynku pracy i w jakich branżach znajomość języków ma szczególnie znaczenie.
W jakich branżach znajomość języka obcego to konieczność?
Ciężko dziś znaleźć osoby, które twierdzą, że znajomość co najmniej jednego języka obcego nie jest przydatna. Znaczenie języków obcych na rynku pracy najlepiej jednak zrozumieć na podstawie statystyk. Pod koniec 2017 roku ukazał się raport przygotowany na podstawie danych z jednego z największych polskich portali z ofertami o pracę – pracuj.pl. Już wtedy, w 2017 roku, w niektórych kategoriach nawet 80% ofert zawierało wymagania dotyczące znajomości języków obcych. Dziś ten wskaźnik jest z pewnością jeszcze wyższy. Zdecydowanie najwięcej firm wymagało od potencjalnych pracowników znajomości języka obcego w branży zakupowej – aż 87% ofert zawierało informację odnośnie znajomości języków obcych. Równie ważna jest znajomość języków obcych w takich branżach jak np. IT administracja, Public Relations, rozwój oprogramowania IT, consulting, marketing, nieruchomości i budownictwo, a także ekonomia i finanse.
Ogromne zapotrzebowanie na specjalistów ze znajomością języków obcych było i wciąż jest widoczne w takich branżach jak np. zarządzanie usługami, zarządzanie projektami, a także w przypadku consultingu podatkowego i prawnego. Wymogi znajomości języka obcego dotyczą nie tylko sektora prywatnego, ale również publicznego, jednak przeglądając oferty pracy w administracji państwowej, informacja o wymaganiach związanych z językami obcymi można spotkać znacznie rzadziej. Nieco rzadziej pracodawcy oczekują znajomości języka obcego w takich sektorach gospodarki jak np. produkcja i budownictwo. Wymagań dotyczących znajomości języka angielskiego nie spotyka się również z reguły w przypadku ofert o pracę dla pracowników fizycznych.
Jakie języki obce są najbardziej pożądane na rynku pracy?
Popyt na specjalistów znających języki obce stale wzrasta nie tylko w dużych miastach jak np. Warszawa czy Kraków, ale również w nieco mniejszych ośrodkach miejskich w Polsce. Do najpopularniejszych języków obcych pod względem liczby ofert pracy są język angielski, język niemiecki, język francuski i język hiszpański. W ostatnich latach można również zaobserwować znaczny wzrost liczby ofert pracy dla osób posługujących się językiem chińskim i językiem arabskim. Większa liczba imigrantów z krajów będących kiedyś częścią Związku Radzieckiego, jak np. Ukraina, Białoruś i Kazachstan sprawiają z kolei, że w niektórych branżach (jak np. administracja publiczna) zwiększyła się liczba wakatów dla osób ze znajomością języka ukraińskiego lub rosyjskiego. Patrząc na globalną sytuację na rynku pracy, poza wymienionymi językami, coraz większe znaczenie ma znajomość języka tureckiego, języka portugalskiego oraz języka koreańskiego. Z kolei język angielski coraz częściej jest traktowany jako standardowa kompetencja, którą powinien posiadać każdy, kto ubiega się o pracę w niektórych branżach.
Języki niszowe – czy zwiększają one szanse na rynku pracy?
Nauka popularnego języka z dużym popytem na rynku pracy jest najlepszym sposobem na zwiększenie swoich szans na rynku pracy na znalezienie wymarzonej i dobrze płatnej pracy. Coraz częściej zdarza się, że to specjaliści posługujący się niszowymi językami zarabiają najwięcej. Na przykład, wiele firm poszukuje pracowników z bardzo dobrą znajomością języka węgierskiego, języka fińskiego i języka szwedzkiego. Znacznie mniejszą liczbę ofert pracy w Polsce, jednak o wiele więcej w przypadku poszukiwań pracy za granicą, mogą znaleźć osoby znające m.in. język japoński, język hindi i język bengali. Znajomość dwóch języków obcych – np. języka angielskiego i jednego języka niszowego to jeden z najlepszych sposobów na wyróżnienie się na rynku pracy. Wiele firm jest gotowych na zaoferowanie bardzo interesujących warunków wszystkim specjalistom, którzy łączą praktyczne umiejętności w konkretnej branży oraz umiejętność komunikowania się z klientami lub partnerami pochodzącymi z państw nieco mniej popularnych w świecie biznesu.
Znajomość dwóch języków obcych – nowa norma?
Przyjmuje się, że lepiej znać jeden język bardzo dobrze, niż kilka na średnim poziomie. Niemniej jednak coraz więcej kandydatów do pracy może się pochwalić znajomością dwóch, a nawet trzech języków obcych na wysokim poziomie. Zwiększają się też wymagania pracodawców – coraz więcej firm chce zatrudnić specjalistów ze znajomością więcej niż jednego języka obcego. Według danych pracuj.pl największą popularnością cieszą się kombinacje takich języków, jak np. angielski i niemiecki oraz angielski i francuski. Co ważne, znajomość dodatkowego (trzeciego) języka zawsze jest atutem, nawet jeśli mowa o niszowym języku, ze stosunkowo niewielką liczbą ofert pracy. Wymagania znajomości kilku języków obcych najczęściej spotyka się w takich branżach jak m.in. logistyka, consulting, kontrola jakości i zakupy.
Znajomość języka obcego to większe zarobki
Rozwój osobisty, jak np. nauka nowego języka obcego, praktycznie zawsze prowadzi do zwiększenia zarobków. W niektórych obszarach, pracownicy, którzy biegle posługują się językiem obcym, mogą oczekiwać nawet kilkudziesięcioprocentowego wzrostu pensji. Zależność ta jest szczególnie widoczna w branży IT oraz w sferze telekomunikacji. Bardzo duże zwiększenie zarobków w przypadku osób ze znajomością języka obcego jest widoczne wśród kierowców. Specyfika transportu międzynarodowego sprawia, że zwiększenie zarobków dla kierowców znających kilka języków obcych, zazwyczaj prowadzi do ogólnego zmniejszenia kosztów. Poza tym praca w transporcie międzynarodowym jest lepiej opłacana niż np. jazda tylko po Polsce. Znajomość kilku języków obcych jest więc jednym z lepszych sposobów na zwiększenie swojej wartości na rynku pracy. Poza tym ułatwia poszukiwanie pracy na anglojęzycznych lub innych zagranicznych portalach z różnymi ofertami od przedsiębiorców.